Chcete-li mír, pracujte pro to, aby byla na světě spravedlnost.
Henry Louis Mencken

24.3.2016

Úspěšné online kampaně v roce 2015

Sledovala jsem úspěšné online kampaně proti nenávisti a sdílím tady některé z nich.

 

ABDULLAH-X je komiks, v kterém se bývalý islámský extremista snaží přesvědčit mladé Brity, aby nevstupovali do řad islamistů bojujících v zahraničí a obecně, aby se nepřipojovali k rétorice nenávisti a pomsty. Abdullah-x je zklamaný mladý Brit, který zkoumá důvody, proč se britští muslimové angažují v extremistických aktivitách v zahraničí, a nakonec se rozhodne tuto cestu nevolit. Autor vybral inovativní a atraktivní formu sériových komiksových videí na Youtube, aby přitahoval pozornost mladých lidí ve snaze soupeřit s rekrutovacími videi, která bývají velmi úspěšná na sociálních sítích. Komiks může výborně sloužit i jako materiál v rámci workshopů o hate speech/hate crime a nabízí nespočet scén, které mají potenciál vštípit mladým lidem základy kritického myšlení. Úspěch kampaně spočívá podle mě ve snadné identifikaci čtenáře s postavou Abdullaha-x a v síle příběhu samotného autora, který měl odvahu vyprávět svou cestu k radikalizmu a zpět.

 

EXTREME DIALOGUE je jiná kampaň a online platforma, která vznikla letos v Kanadě a zaměřuje se na prevenci nenávisti a radikalizace mládeže. Kampaň spočívá ve vyprávění pěti příběhů lidí, kteří byli různými způsoby dotčeni extremismem: bývalý extremista z Kanady; matka mladého chlapce z Calgary, který bojoval za Daeš a zemřel v Sýrii; pracovník s mládeží a bývalý uprchlík ze Somálska; bývalý člen Sboru ulsterských dobrovolníků, jehož otce zabila Irská republikánská armáda (IRA), a bývalý člen islamistické skupiny al-Muhajiroun z Velké Británie. Dokumenty jsou doprovázeny vzdělávacími materiály pro školy a mohou sloužit jako zdroj inspirace a informace pro učitele v nelehkých diskuzích o extremismu. Kampaň se má rozšířit do Velké Británie, Německa a Maďárska příští rok.     

 

BE LIKE BILL

Nedávno se na internetu začaly šířit virální memy s jednoduchou grafikou a s jednoduchým poselstvím ‘Buď jako Bill’ a s jednoduchou myšlenkou: Bill může být každý člověk, který má trochu zdravého selského rozumu a umí se chovat v online prostředí. Mladý Moldavan Eugeniu Croitoru žijící v Itálii chtěl upozornit na způsob, kterým lidé většinou reagují, když jsou něčím frustrováni, a pomocí memů chtěl inspirovat jiné modely chování na sociálních sítích. Někdy Bill radí, někdy je Bill sebeironický, někdy je trochu egocentrický a autoritářský, někdy mluví o každodenních věcech, někdy ale i provokativně o politice. Nehledě na kritiku, kterou obdržela, kampaň se šířila virálně zejména díky aplikací, která umožňuje uživatelům vytvořit vlastní memy. Pozitivem kampaně je podle mě jednoduchost jazyka a grafiky a snadné zapojení publika. Snahu o moralizování vnímám negativně.

 

TROJAN T-SHIRT je neúspěšnější kampaní, kterou jsem letos registrovala. Německý Exit program má obecně velmi kreativní nápady, jak pracovat s radikalizující se mládeží. Členům Exit Germany se podařilo infiltrovat do organizačního týmu rockového festivalu Rock for Germany, který pořádala krajně pravicová politická strana NPD, a na festivalu rozdávali tríčka s nápisem ‘hardcore rebels’, který ale doma po vyprání zmizí a objeví se vzkaz: Když to umí tvoje tričko, dokážeš to taky – pomůžeme ti odejít z pravicového extremismu.